Aprenestadistica. Home
Aprenestadistica. Secundària




Usuari/usuària

Inici Activitats Serveis Activitats Demografia Activitats societat Activitats Economia Activitats Medi Ambient Glossari
Sóm un país vell?

Nom de l’activitat: Som més nois o més noies?
Plantejament de l’activitat: Estudiar l’estructura de la població de la teva comarca i analitzar quines necessitats de serveis tindrà en un futur
Àmbit: Anàlisi descriptiva
Objectiu: Aprendre els conceptes estadístics específics relacionats amb la demografia: piràmide de població
Conceptes estadístics: Mitjana, piràmide de població, diagrama de sectors
Competència bàsica: Tractament de la informació, competència digital i competència matemàtica
Nivell: 1r cicle d’ESO
Durada: 120 minuts

Inici > Índex secció demografia >Som més nois o més noies?

Registre

Per poder validar dades i desar-les a l’activitat, així com per visualitzar les animacions, cal que us autentiqueu com a convidats o com a usuaris registrats.
 
 
  Has oblidat la contrasenya?
 
 
 

Som més nois o més noies?

imatge: som més nois o més noies? 
A en Marc i l’Oriol no els agrada la seva classe; estan enfadats perquè mai poden fer equips només de nois per jugar a futbol. La setmana vinent organitzen les olimpíades a l’escola i ara el tema de conversa al pati és: “Tu amb qui faràs equip per fer els relleus? I per fer la cursa de 100 metres? A més a més, el professor diu que hem de fer equips mixtos i a la meva classe hi ha més noies que nois. Saps quants nois i noies sou a la teva classe? I en el teu curs?”
 

  Primer de tot, has d’estudiar les característiques de la teva classe. Compta el nombre de nois i noies que hi ha a la teva classe i valida-ho:

  Pregunta l'edat dels nois i noies de la classe i calcula’n la mitjana aritmètica:


  Observa la taula i centra’t en el nombre total de nois i noies que han nascut el mateix any que tu i escull un àmbit geogràfic (pots seleccionar Catalunya o una comarca).

 

Població per sexe i edat quinquennal Catalunya. 2014.
EdatHomesDonesTotal
Font: Idescat. Padró municipal d'habitants.
 
De 0 a 4 anys204.011191.789395.800
De 5 a 9 anys215.294203.518418.812
De 10 a 14 anys190.487180.287370.774
De 15 a 19 anys176.484163.507339.991
De 20 a 24 anys186.780179.703366.483
De 25 a 29 anys218.857222.225441.082
De 30 a 34 anys291.245284.179575.424
De 35 a 39 anys355.005331.420686.425
De 40 a 44 anys328.765307.042635.807
De 45 a 49 anys296.749285.371582.120
De 50 a 54 anys254.545258.831513.376
De 55 a 59 anys221.453232.537453.990
De 60 a 64 anys193.284208.252401.536
De 65 a 69 anys176.583198.185374.768
de 70 a 74 anys129.595150.733280.328
De 75 a 79 anys111.410146.328257.738
De 80 a 84 anys86.808133.682220.490
De 85 anys i més64.385139.574203.959
Total3.701.7403.817.1637.518.903
 

 Observa la taula i centra’t ara en la variable edat.

  Us proposem que feu una anàlisi dels familiars (mare, pare, germans, tiets, avis, cosins...) dels companys de classe. També podeu tenir en compte els professors; però abans us heu de posar d’acord amb la persona a qui preguntareu.

  • Et proposem fer la piràmide de població de les famílies dels nois i noies de la teva classe.
  • Primer ordena les dades en una taula que inclogui l'edat i el sexe de cada persona.
  • Agrupa les edats en intervals de 5 anys (0-4 anys, 5-9 anys, 10-14 anys...).
  • Posa a la piràmide una data i un àmbit geogràfic (en aquest cas seria la teva classe).
  • Compara la teva piràmide amb la de la teva comarca.

  • Fes un diagrama de sectors per representar el percentatge d'homes i de dones.
  • Agrupa les edats en grans intervals: 0-14 anys, 15-64 anys i 65 i més anys i fes el diagrama de sectors corresponent.
  • Fes el mateix que en el punt anterior, però per als homes i les dones separadament. Hi ha diferències?